zondag 21 oktober 2012

Hallo beste lezers!
Eerst iets kleins over Montréal en dan over naar Toronto!
We zijn weer eens gaan ontbijten (om 14u) met Chris en Valerie en daarna hebben ze ons meegenomen naar de botanische tuinen van Montréal, naast het Olympisch stadium. Dat was superleuk, het voelt alsof je in een bos of zo aan het wandelen bent, terwijl je eigenlijk gewoon midden in Montréal zit. Bij ons ticket (je moet betalen om binnen te gaan, maar dat is het zeker waard) zat ook de toegang voor het insectarium, dat wel leuk is om te zien, maar toch een beetje de kriebels geeft!

Maar dus, dinsdag zijn we naar Toronto vertrokken, veel te vroeg ’s ochtends, met Megabus, een beetje de Ryanair onder de busmaatschappijen. Ongeveer 6 uur en route geweest, en enkele mooie uitzichten gepasseerd, die jammergenoeg onmogelijk te fotograferen zijn vanuit een rijdende bus, dus geloof me maar op mijn woord. Eenmaal toegekomen, direct op weg gegaan naar onze hostel, die blijkbaar midden in Chinatown ligt, maar dus ook redelijk centraal in Toronto. We dachten dat onze hotelkamer in Montréal de kleinste was, maar we waren mis!
De valiezen gedropt en daarna direct de stad gaan verkennen. Eerst het Rogers Centre van de baseball-ploeg gaan bezichtigen, van buitenaf, en daarna naar de CN Tower, die met 553 meter de op één na hoogste toren ter wereld is. Het zicht vanuit die toren is fenomenaal. Echt onbeschrijfelijk hoe machtig het voelt. Aan de ene kant heb je zicht over Ontario Lake, de kleinste van de 5 meren, maar toch 311 km lang en 85 km breed.

Aan de andere kant heb je zicht over Toronto en alles daarachter. Een echte aanrader voor al wie naar Toronto gaat.

De volgende dag zijn we naar de Niagara Falls gegaan en dat was één van de coolste dingen die ik ooit gedaan heb. We zijn te voet van het busstation tot aan de watervallen gelopen (langs de St Lawrence rivier, ook supermooi), dus we zagen het al een beetje in de verte en het is echt indrukwekkend.

Zoveel water dat naar beneden valt, niet normaal. Hoe dichter je komt, hoe indrukwekkender het wordt. We hebben de boottocht met de Maid of the Mist gedaan en pas als je daar beneden aan de Horseshoe Falls (de Canadese kant) staat met je kw, helemaal kletsnat, besef wat een massa water naar beneden valt. Echt ongeloofelijk indrukwekkend. Daarna hebben we wat rondgelopen in de buurt en dat doet een beetje denken aan Disney Land. Allemaal attracties, een Guinness World Record museum, een reuzenrad… Dan met de bus terug naar Toronto, dat fantastisch is om ’s avonds binnen te rijden. In de meeste gebouwen branden nog alle lichten en dat is echt impressionant om te zien.

De volgende dag hadden we grote wandeling uitgestipeld, dus zijn we weer vroeg opgestaan.  Eerst zijn we naar St Lawrence Market gegaan, helemaal aan de andere kant van Toronto.  Onderweg zijn we langs de University of Toronto gepasseerd (gigantische campus) en aan het gebouw van de Provincial Legislature, prachtig gebouw, omringd door kleurrijke bomen.

Daarna dus verder gewandeld naar de St Lawrence Market, dat gebouwd werd in 1845 en waar je nu vooral voedsel kan kopen, maar ook juwelen uit Nieuw-Zeeland, sjaals uit Indië en vanalles uit China.

Vervolgens zijn we naar de waterkant gegaan en hebben we 15 minuten op een ferry gezeten, om op Toronto Island te geraken. Op dat eiland is in de zomer vanalles te doen, je kan er fietsen, er is een klein pretpark, er zijn restaurantjes, er is een kleine haven… Maar toen wij daar waren, was alles gesloten en was het niet echt de moeite. Maar! Het zicht vanaf het eiland op Toronto is fenomenaal. Alleen al daarvoor zou je de ferry nemen.

In de namiddag zijn we dan op zoek gegaan naar het oude en het nieuwe City Hall. Het oude City Hall-gebouw doet nu dienst als strafrechtbank en is een prachtig oud gebouw, waar we eventjes binnen hebben rondgelopen en een blik hebben kunnen werpen op de rechtszalen.

Aan de overkant van de straat staat het nieuwe stadhuis en dat is afschuwelijk. Daar hebben we ook eventjes in rondgelopen, maar dat was niet zo spectaculair.

Onze volgende stop was Richmond 401, een pakhuis uit de beginjaren 1900 dat werd gerenoveerd in 1994 en dat nu dienst doet als goedkope plaats voor kunstenaars om hun werk tentoon te stellen en te maken. Er zijn ook boekenwinkels, marketingbureaus, filmfestival-organisatoren,… te vinden. Het is heerlijk om in rond te lopen, omdat de prachtige houten vloer kraakt onder je voeten, het zicht op het ‘atrium’ is magnifiek en er zijn op elk verdiep een heleboel planten te vinden.

Daarna zijn we eventjes gaan bekomen in een koffiehuis en ’s avonds hebben we onze grote wandeling verder gezet naar Little Italy. Zoals jullie nog wel weten, heb ik de beste pizza ooit gegeten in Little Italy in Montréal en we hoopten iets gelijkaardigs te vinden, maar tevergeefs! Little Italy in Toronto is eigenlijk niet zo indrukwekkend en zonder de kerstversiering zou je zelf amper beseffen dat je er bent.

Op onze laatste dag zijn we terug vroeg op pad gegaan om het meeste uit de dag en uit Toronto te halen. De belangrijkste attracties hadden we al gezien, dus vrijdag zijn we nog wat dingen gaan bezichtigen die werden aangeraden door onze toeristenboeken. Het Cloud Forest Conservatory wordt in mijn reisgids beschreven als een oase van rust en je hebt er het gevoel dat je in het regenwoud zit. Helemaal correct, maar het was wel iets kleiner dan verwacht.

Dan naar de vroegere beurs van Toronto gewandeld, dat nu de Design Exchange is. Mooi gebouw vanbuiten en magnifieke inkom vanbinnen, maar niet gratis en zo hard zijn we nu ook weer niet in design geïnteresseerd, dus op naar de volgende bezienswaardigheid: de Toronto Dominion Gallery of Inuit Art, een gratis expositie over kunst gemaakt door de Inuit dus. Niet supergroot, maar wel mooi om te zien en leuke locatie voor een expositie.

Volgende stop was het gebouw van de CBC (Canadian Broadcasting Centre), hoofdkwartier van de Engelstalige TV en radio in Canada. Binnenin was een klein museum over radio van vroeger en nu.  Leuk om te zien, ook omdat ze verschillende old school manier toonden om geluidseffecten te maken (vb: cellofaanpapier om knisperend vuur na te bootsen).

De laatste plaats die we wilden zien was Kensington Market (een beetje een kleine versie van Camden Town in Londen), waar je vanalles kan kopen (gadgets, voedsel, kleren, cd’s…)  en eten (Japans, Mexicaans, Indisch, Jamaicaans… ).

’s Avonds zijn we eens het nachtleven gaan verkennen in de studentenbuurt en zijn we naar een club geweest waar ze normaal indie, rock, electro en britpop draaien (my kind of music dus), maar het was jammergenoeg hiphop-avond. Maar we hebben ons toch goed geamuseerd!

Op onze wandeling zijn we trouwens 1 Belgisch café tegengekomen waar ze frietjes met stoverij verkochten (en Delirium Tremens!!) en 2 tea-rooms waar ze trots verkondigden Belgische wafels aan te bieden.  (foto)

Het weer was ’s ochtends ook wat minder, waardoor veel van de hoge gebouwen gedeeltelijk in de wolken/mist stonden, cool om te zien.