dinsdag 18 december 2012

Beste lezers!

Het spijt mij zeer, het is alweer een tijdje geleden dat ik van mij heb laten horen! Maar ik ben terug met meer reisnieuws!
Ik heb nog enkele van onze ontdekkingen in november niet vermeld, dus ga ik dat nu doen, samen met wat activiteiten die we in december hebben gedaan!

Eerst en vooral hebben we onze eerste potluck meegemaakt! Voor diegenen die niet weten wat dat precies inhoudt: het is een feestje, waarbij iedereen iets om te drinken en om te eten meeneemt.  Deze potluck werd bij Sofie gehouden, een Belgische vriendin van Valerie, die 3 maanden in Canada is, om hier eventueel werk te zoek. Tot dan toe hadden we nog niet veel contact gehad met ‘echte’ Canadezen, maar dat is allemaal veranderd op de potluck! Hoewel er heel veel Fransen waren, toch ook interessante (en Engelse) gesprekken gehad met de plaatselijke bevolking en zo ook wat tips kunnen verzamelen over Vancouver.

Laval is een stadje dat juist boven het eiland van Montréal ligt. Naar het schijnt, is het wel eens redelijk interessant om daar rond te lopen en omdat het in november nog altijd mooi weer was, besloten we dat te voet te doen. We hebben het achteraf eens opgezocht op Google Maps, bleek dat we 18 km hadden gewandeld. Not bad, eh? Jammergenoeg wisten we niet echt waar naartoe te lopen, dus liepen we steeds rechtdoor. Bleek een hele lang straat te zijn à la Nieuwpoortse Steenweg, dus veel interessante dingen (behalve koffiehuizen) hebben we niet gezien! Maar we hebben er wel serieus zitten praten over hoe we de toekomst (zijnde volgend jaar) zien (waarschijnlijk terug op Hogeschool Gent).

De volgende dag zijn we wijselijk niet te ver gaan wandelen en hebben we in een koffiehuis onze trip naar Boston gepland! Een week later zijn we vertrokken, maar daar hebben jullie al kunnen over lezen in de vorige blogpost.

Bij terugkeer was er natuurlijk de gebruikelijke wasbeurt, maar ’s avonds stond ons iets cooler te wachten. Valerie was jarig en dat moest gevierd worden! Dat werd gedaan in 1 van de beste sushi-restaurants in Montréal. Ikzelf ben geen grote fan van sushi, maar Valerie verzekerde mij dat ik deze sushi wel zou lusten. Ik heb het dan maar geprobeerd en het was inderdaad zwaar de moeite! Ik dacht altijd dat alle sushi met vis was, maar er zijn er ook met groentjes.  Die met advocado en komkommer zijn grote aanraders.

Ons slaappatroon is hier een beetje in de war, zijnde: het gebeurt vaak dat we pas tegen de ochtendlijke uurtjes gaan slapen. (het is nu bvb 5u ’s ochtends, terwijl ik deze blog schrijf). We wandelen allebei heel graag rond en gezien ons slaapschema, gebeurt dat vaak ’s nachts. De stad ziet er ook heel erg mooi uit, zo in het donker.

Longueil is een stadje dat juist onder het eiland van Montréal ligt. Ook helemaal niet zo interessant, op het universiteitsgebouw na, dus daar ook voornamelijk koffie gedronken.

De volgende dag zijn we Valerie persoonlijk een gelukkige verjaardag gaan wensen aan Marché Jean Talon. Gezien we daar dan toch waren, weer ’s werelds beste pizza gaan eten bij Motta en nog een beetje rondgelopen op de markt (die nu overdekt en veek kleiner is). Dan te voet naar de hele andere kant van Montréal, naar het treinstation, om ons treinticket van Montréal naar Toronto en van Toronto naar Vancouver te kopen! De trein van Montréal naar Toronto doet er ongveer 4 uurtjes over, de trein van Toronto naar Vancouver vertrekt dinsdag 29 januari en komt vrijdag 1 februari aan. De totale lengte van het traject is 4.466 kilometer en je rijdt door de Rocky Mountains, wat naar het schijnt zeer spectaculair om te zien is. Daarover natuurlijk uitgebreid nieuws binnen een paar weken!

Verder zijn we ’s nachts ondere andere nog gaan ‘schaatsen’ op een meertje in een park op 5 minuutjes wandelen van bij ons. En met schaatsen bedoel ik met schoenen aan over het ijs glijden. Tot dat ijs over de hele lengte begint te kraken. Het is een supercool geluid, maar ook wel een beetje beangstigend. Na dat geluid hebben we het ijs wijselijk verlaten en zijn we gaan slapen!

Een paar dagen geleden is het (eindelijk) beginnen sneeuwen, dus vonden we dat we een slee nodig hadden! Dus te voet naar Jean Talon gegaan, in de hoop daar een slee te vinden. Tevergeefs. Onszelf dan maar getroost met het superlekkere eten van bij Motta (again) en dan de metro genomen naar Downtown Montréal in de hoop daar iets te vinden. En hadden we geluk! Een gigantische winkel waar ze vanalles verkopen en waar ze een heel assortiment aan slees hadden! Natuurlijk een paar slees uitgetest om te zien hoe comfortabel ze zaten en dan uiteindelijk allebei een mooie, grote rode slee gekocht. Die moest natuurlijk diezelfde dag worden uitgetest, dus ’s avond terug naar Parc Jean Drapeau (waar we al eerder waren gaan ‘schaatsen’). Het had de afgelopen dagen een beetje gevroren, dus de sneeuw was jammergenoeg een beetje hard, maar het sleëen ging toch redelijk goed. Er is in dat park zelf een speciaal stuk voorzien voor mensen met een slee, op het einde van de rit wordt je afgeremd door balen hooi.

Gisteren had het dan nog eens gesneeuwd en gezien het niet te koud was, lag de sneeuw perfect  en lekker zacht! Op naar de Mont Royal dus voor nog meer sneeuwpret! . We hadden bij één van onze vorige wandelingen daar een bord gezien dat vermelde dat er ergens een piste moest zijn om te sleeen en te skieen, maar die hebben we jammergenoeg niet gevonden. Wel andere kleine hellingen gedaan, paar keer overkop gegaan, supercool. Daarna thuis gaan opwarmen met een douche en op zoek naar voedsel!

En ik heb het waarschijnlijk wel al eens vermeld, maar All Stars zijn echt GEEN winterschoenen.

Mijn lief klein zusje komt overmorgen op bezoek voor 3 weken, dus verwacht daar ook maar een verslag van!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!