maandag 11 maart 2013


Hallo beste mensen!

Ik weet dat het alweer meer dan 2 weken geleden is dat ik iets heb gepost en dat ik al meer dan een maand beloof om over Cuba te schrijven. Dus vooraleer ik jullie verder vertel over onze avonturen in Canada, eerst un poco de Cuba!
Ik heb een volledig Cuba-dagboek bijgehouden, maar als ik jullie elk klein detail zal vertellen zoals het in mijn boekje staat, zijn jullie morgen nog bezig met lezen! Vandaar dus een (kort) overzicht met de hoogtepunten van de reis.
  
Eerst en vooral, het incheck-systeem in de luchthavens in Canada (of toch die van Montréal) is anders dan bij ons. Iedereen die met Air Transat vliegt, dropt daar zijn bagage, ongeacht de bestemming. Ik heb waarschijnlijk nog nooit zo licht gereisd (mijn valies woog 8 kilo), maar een mens heeft niet veel nodig in het zonnige Cuba. Ik ben een kind van mijn vader, want zoals het mij is aangeleerd waren we natuurlijk uren te vroeg op de luchthaven. Beter te vroeg dan te laat!

Goed dan, tegen de avond toegekomen op de luchthaven van Varadero, dat blijkbaar het Blankenberge van Cuba is. Daar wilden we zo snel mogelijk weg en gezien de luchthaven even ver van Matanzas als Varadero ligt, hebben we geopteerd om direct naar Matanzas te gaan. Supervriendelijk onthaald in onze Casa Particular (soort bed & breakfast systeem waar je bij de Cubanen zelf logeert voor niet veel geld en met een geweldig vriendelijke service) ook al was het 23 uur ’s avonds. Natuurlijk een beetje moe door al het reizen en dan maar direct gaan slapen. Het huis was trouwens fantastisch, zoals jullie wel een beetje kunnen zien op de foto’s.




Dan, onze eerste volle dag Cuba! Ervoor gekozen om voor 4 CUC extra ( 3 euro of zo) te ontbijten in de Casa en dat bleek een zeer verstandige keuze te zijn! Hemels ontbijt met honing, Cubaanse koffie (straf maar superlekker), omeletjes, toastjes, vers fruit (ananas, één of ander oranje fruit dat ik niet ken en mini-bananen) en een verse smoothie. 


Vol energie dus voor de dag. Matanzas is een typisch klein Cubaans dorpje, waar je bijna alleen maar van die oldtimers ziet rijden. We waren er al snel door, dus zijn we eens de grotten in de buurt gaan bekijken. Niet zo interessant (kan ook moeilijk anders, gezien het grotten zijn), maar wel een strooien hoed gekocht en genoten van de zon.






 De volgende dag zijn we gaan kajakken op de Rio Canimar, wat wordt omgeschreven als een mini-Amazone. Dat was één van de mooiste en leukste dingen die we in Cuba hebben gedaan. We waren omringd door bomen, natuur en beesten en er waren bijna geen mensen te bespeuren tijdens de 4 uur dat we hebben gekajakt.






2 dagen Matanzas was meer dan voldoende, dus op naar Havana, de bruisende hoofdstad van Cuba. De bedoeling was om met de bus te gaan, maar een taxichauffeur bood ons aan om voor dezelfde prijs te rijden, dus hebben we daarvoor geopteerd. Zo hebben we dus in zo’n typische oude auto gezeten en konden we op het gemak genieten van de prachtige rit, met aan de ene kant de zee en aan de andere kant bossen die deden denken aan beelden uit Jurassic Park. 



Na ruim anderhalf uur eindelijk aangekomen aan de casa en alweer zeer vriendelijk onthaald door onze Cubaanse gastvrouw (in alweer een prachtig huis).


 We zijn 3 dagen in Havana zijn geweest, hebben we enorm veel gezien en ik heb ook een hoop foto’s, maar het zou nogal veel zijn om hier alles te vertellen en te tonen, dus voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn, ik breng gerust verslag uit aan jullie en ik wil jullie gerust mijn foto’s tonen, eens ik terug ben in Belgie. Ik kan jullie wel zeggen dat ik Havana het minst leuk vond van alle steden/dorpjes die we hebben gezien. Het is er enorm druk en zeer toeristisch, waarmee ik bedoel dat er enorm veel mensen zijn die enkel met je beginnen te praten omdat ze geld willen en dat er veel café’s zijn waar je er opgelegd wordt.  Het is wel een heel mooie stad en er zijn natuurlijk ook zeer vriendelijke mensen!








Volgende stop was Las Terrazas, een klein dorpje en enige eco village van heel Cuba. Opnieuw met de taxi, omdat het even goedkoop en toch wel gemakkelijker was. We sliepen in een hutje aan de baden van San Juan. Zeer comfortabel en heel leuk om eens te doen. Het dorpje ligt midden in de natuur en de kalmte en stilte waren zeer welkom na de drukte van de hoofdstad. Gezien er niet zo veel te doen is, hebben we gewoon een beetje rondgewandeld, gelezen en zalig niets gedaan (ik herhaal, midden in de natuur). 
’s Avonds genoten van de prachtige zonsondergang, de klare sterrenhemel en een paar glaasjes rum.







En de volgende dag was het alweer tijd voor een nieuwe bestemming, deze keer Valle de Viñales. Voor de Spaans-sprekenden (en logisch denkenden) onder jullie, dat is een vallei. Onze casa lag deze keer aan de rand van het dorp, wat voor een adembenemend zicht zorgde vanuit onze bungalow (jaja, deze keer niet gewoon een kamer, maar een hele bungalow). 




Klein gezellig dorpje, waar we ook snel weer door waren gewandeld, maar wat wel heel erg de moeite was om te zien. 





De 2de dag zijn we gaan mountainbiken in de buurt (sportieve vakantie, nietwaar) en hebben we nog meer mooie zichten gehad. 





                                  
                                        ’s Avond superlekker en uitgebreid gegeten in de casa.



En toen was het weer tijd voor een nieuwe plaats! Cienfuegos deze keer, 400 kilometer ten oosten van Viñales. Een lange busrit dus, die wel veel comfortabeler dan verwacht was. Wel weer blij de rit te hebben overleefd, gezien de chauffeur soms nogal roekeloos reed. Maar bon, veilig aangekomen in Cienfuegos, dat volgens de Lonely Planet een franse architectuur heeft. Heel mooi stadje, iets groter dan Matanzas en ook wel iets chiquer. Gewoon weer op het gemak rondgewandeld en genoten van de mooie omgeving en de zon. Op 1 dag hadden we het wel gezien, dus zijn we op dag 2 naar het strand gegaan, samen met de Hollandse meisjes die bij ons in de casa logeerden. ’s Avonds weer wat rum gedronken en de volgende dag met een zwaar hoofd naar Trinidad vertrokken.








Trinidad is volgens de Lonely Planet in de jaren 1890 blijven stilstaan. Het voelt inderdaad een beetje anders aan dan wat we tot dan toe al van Cuba hadden gezien. Het is één van de mooiste stadjes die we hebben gezien en we hadden de vriendelijkste gastvrouw  ter wereld, een oud vrouwtje (genaamd Ramona, of Ramonita voor de vrienden). Ze verwelkomt je met open armen, biedt je direct zelfgemaakte limonade en plaatselijke koekjes aan en commandeert haar 2 volwassen zonen dat het geen naam heeft. Trinidad is ook weer omringd door de natuur, dus als je het centrum gezien hebt, is er nog altijd de natuur (en de zee wat verderop) om van te genieten. Dit was echt een supergoeie afsltuiter voor één van de mooiste reizen van mijn leven.













Cuba is een prachtig land, met een schitterende natuur, een supervriendelijke bevolking (meestal) en ik heb er met volle teugen van genoten, mede dankzij één van de beste reiscompagnons die ik mij kan inbeelden. Een echte aanrader! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten